№ 7-8/2005

Молебное пение об Отечестве

Последование молебного пения об Отечестве

Служба общая преподобномученику Российскому ХХ в. единому

Молебное пение об Отечестве

Публикуемый чин молебного пения об Отечестве принадлежит авторству выдающегося литургиста XX в. свт. Афанасия (Сахарова)1, прославленного в сонме новомучеников и исповедников Российских на Юбилейном Архиерейском Соборе Русской Православной Церкви в 2000 г.

В архиве свт. Афанасия хранится книга "Последования молебных пений", во многом являющаяся плодом литургического творчества святителя, ценившего богослужение и в течение всей жизни углубленно изучавшего его. В составе этой книги содержится и публикуемый ныне уникальный чин Молебного пения об Отечестве2. В архиве свт. Афанасия (Сахарова) имеется несколько экземпляров машинописи "Последований молебных пений" с его правкой. Публикуемый ниже текст молебна3 приводится по последней редакции, поскольку, как можно предполагать, машинопись была проверена самим святителем, внесшим окончательную правку, и использовалась им для келейной молитвы4.

Чин Молебного пения об Отечестве интересен тем, что приводится святителем Афанасием в двух редакциях: применительно к иерейскому служению5 и для совершения его мирянином. Причем священноисповедник в предисловии к публикуемому ниже последованию указывает, что этот чин молебна является образцом для переработки прочих чинопоследований, в случае, если они совершаются в отсутствие священника мирянином. С литургической точки зрения немаловажно и то, что в данном чине для мирян святителем указывается практика совершения поклонов при различных молитвословиях.

По своему составу молебное пение об Отечестве восходит к Общему молебну6, однако свт. Афанасием в структуру последования были внесены некоторые особенности. В частности, после обычного начала, перед "Бог Господь", вместо 142 псалма, характерного для Общего молебна, появляется трипсалмие (43, 73, и 78 псс), а перед каноном вместо 50 псалма указывается 136-й: "На реках Вавилонских...". Евангелие святителем указывается "на всякое прошение", а стихира после Евангелия имеет образцом соответствующее песнопение Общего молебна Пресвятой Богородице. Пение "Достойно есть..." заменено особым задостойником.

Помимо филологической правки славянского текста, прослеживающейся по всему чину, святитель Афанасий видоизменяет текст некоторых традиционных для молебна молитв (например, "Спаси, Боже, люди Твоя..."), внося в них имена Русских святых. Катавасии в каноне, подчиняясь обычной структуре построения, имеют все же оригинальный текст, принадлежащий перу свт. Афанасия.

Особого внимания заслуживает последняя молитва чина, читаемая коленопреклоненно. Составленная свт. Афанасием, она отражает реалии жизни Российского государства в эпоху воинствующего атеизма и является примером искренней любви святителя к своему Отечеству и многострадальной Русской Церкви, которой он оставался верен в течение всей своей жизни и с которой разделял все тяготы и гонения.

Данное чинопоследование предлагается вниманию читателя в качестве памятника литургического творчества XX века и для свидетельства о подвиге новомучеников и исповедников Российских, литургическое наследие которых являет пример истинного патриотизма и горячей любви к Своей Матери – Русской Православной Церкви.

  1. Свт. Афанасий (Сахаров Сергей Григорьевич) родился в 1887 г. в Тамбовской губернии, с ранних лет полюбил богослужение, молитву и научился вышивать церковные облачения. Обучался в Шуйском Духовном училище, где написал свое первое литургическое творение – тропарь Божией Матери ради Ее чтимой Смоленской Шуйской иконы. После обучения во Владимирской Духовной семинарии поступил в Московскую Духовную Академию, которую окончил в 1912 г. со степенью кандидата богословия за сочинение "Настроение верующей души по Триоди Постной". В этом же году ректором академии епископом Феодором (Поздеевским) был пострижен в монашество с именем Афанасий и посвящен в иеродиакона и иеромонаха. В январе 1918 г. вошел в состав членов Поместного Собора, где работал, в частности, в Отделе о богослужении, проповедничестве и храме. 10 июля 1921 г. состоялась хиротония архим. Афанасия во епископа Ковровского, викария Владимирской епархии. В течение своей архипастырской деятельности свт. Афанасий находился на епархиальном служении менее 3-х лет, т. к. многократно арестовывался органами ГПУ и провел в "узах и горьких работах" почти 22 г. В ссылках и заточении свт. Афанасий не переставал заниматься проблемами богослужения и написал книгу "О поминовении усопших по Уставу Православной Церкви". Он участвовал в составлении службы Всем святым, в земле Российской просиявшим. Свт. Афанасий является автором многих богослужебных последований, в частности, "Празднования Пресвятей Владычице нашей Богородице ради иконы Ея, именуемыя "Максимовская"". Ему удалось найти и исправить более 200 служб, в большинстве своем неопубликованных. В 1956 г. свт. Афанасий возглавлял Богослужебно-календарную комиссию, попечению которой вверялось издание Православного календаря и Богослужебных указаний. Почил свт. Афанасий 29 октября 1962 г. В 2000 г. на Юбилейном Архиерейском Соборе Русской Православной Церкви причислен к лику святых в чине священноисповедника.
  2. ЦИА ПСТГУ, фонд свт. Афанасия (Сахарова). Ф. I. Оп. 1, 2 (V). № 59/ 1-2.
  3. При публикации орфография, по возможности, сохранялась. Использование в тексте строчных и прописных букв подчиняется основным принципам публикации богослужебных книг гражданской печатью (в тексте машинописи весь текст, кроме уставных примечаний, набран прописными буквами).
  4. На форзаце есть карандашная пометка "мой", сделанная рукой святителя, из чего можно заключить, что это был личный экземпляр свт. Афанасия.
  5. См.: Богослужения Русским святым. М., 2005. С. 249-286.
  6. См.: Часослов. М., 2004. С. 276-296; Требник. М., 2004. С. 252-270.

(Вернуться к началу)

Последование молебного пения об Отечестве
(Чин совершения его мирянином)
[Составлено в августе 1941 года, во дни нашествия на Русскую землю немцев]7

ЗРИ: Все последования молебных пений в отсутствие священника может совершать каждый мирянин, опуская только нарочито священнические и диаконские возглашения и соответственно изменяя некоторые молитвословия, а все возгласы священнические: "Благословен Бог" и подобные заменяя одним возгласом: "Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас".

В качестве образца молебнаго пения, совершаемаго мирянином, дается настоящий чин.

Первее сотвори три поклона, глаголя:

Боже, очисти мя грешнаго (грешную) и помилуй мя. Поклон.

Создавый мя, Господи, и помилуй мя. Поклон.

Без числа согреших, Господи, помилуй и прости мя грешнаго (грешную). Поклон.

Посем начинай:

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Аминь. Поклон.

Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе (крестное знамение без поклона).

Царю Небесный...

Святый Боже... Трижды с тремя поклонами.

Слава... И ныне... Пресвятая Троице... Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Слава... И ныне...

Отче наш (крестное знамение без поклона) Иже еси на Небесех...

Молитвами святых отец наших... Поклон.

Господи, помилуй. 12 раз.

Слава... И ныне...

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу. Поклон.

Приидите, поклонимся и припадем Христу Цареви нашему Богу. Поклон.

Приидите, поклонимся и припадем Самому Христу Цареви и Богу нашему. Поклон.

ПСАЛМЫ 43, 73 и 788.

Слава... И ныне, аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже. Трижды с тремя поклонами.

Посем поем во глас 8-й, или чтем:

Бог Господь и явися нам, благословен грядый во имя Господне.

Исповедайтеся Господеви, яко благ, яко в век милость его.

Бог Господь и явися нам, благословен грядый во имя Господне.

Обышедше, обыдоша мя и именем Господним противляхся им.

Бог Господь и явися нам, благословен грядый во имя Господне.

Не умру, но жив буду и повем дела Господня.

Бог Господь и явися нам, благословен грядый во имя Господне.

Камень, его же небрегоша зиждущии, сей бысть во главу угла. От Господа бысть сей, есть дивен во очесех наших.

Бог Господь и явися нам, благословен грядый во имя Господне.

ТРОПАРЬ, глас 8-й:

С вышних призираяй, убогих приемляй, посети нас, грехов ради наших скорби терпящих, Владыко Всемилостивый, молитвами Богородицы и всех святых русских даруй земле нашей велию милость. Поклон.

Слава, ин тропарь, глас 4-й:

Иерусалима Вышняго граждане от земли нашея возсиявших к Богу во всяком чине и всяким подвигом угодивших, придите воспоем, вернии: о всеблаженнии земли Русской заступницы, молитеся ко Господу, да помилует сию от гнева Своего, исцеляя сокрушение ея, и верных людей Своих утешит. Поклон.

И ныне, Богородичен, глас той же:

К Заступнице страны нашея Приснодеве Богородице притецем, и к первописанной иконе Ея ныне припадем, с верою зовуще из глубины души: о, Мати Божия, спаси землю Русскую, исцели сокрушение ея и верных людей утеши. Поклон.

ПСАЛОМ 136: На реках Вавилонских...9

По окончании псалма поем:

Канон

Песнь 1.

Милостиве Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую. Поклон.

Милостиве Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую.

Мати Божия, спаси землю Русскую. Поклон.

Мати Божия, спаси землю Русскую.

Слава... И ныне...

Песнь 3.

Милостивый Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую. Дважды.

Мати Божия, спаси землю Русскую. Дважды.

Слава... И ныне...

Катавасия:

По молитвам святых Твоих, Милостиве, избави от бед и обстояний землю Русскую, яко мы усердно к Тебе прибегаем, к Милостивому Избавителю и Владыке нашему. Поклон.

Спаси от бед и обстояний землю Русскую, Персвятая Богородице Дево, яко мы вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко нерушимой стене и заступлению. Поклон.

Посем читай сии моления:

На неложное слово Твое: просите и дастся вам, уповающе, к Тебе, Господу Богу нашему, прибегаем, просим помощи Твоей, ищем спасения Твоего, толцем в двери милосердия Твоего. Даруй нам блага Твои, Отче Небесный, и не отрини прошения нашего, его же с воплем крепким и стенанием сердечным дерзаем приносити Тебе: пощади, пощади, Господи, Отечество наше, Русскую землю и весь народ наш человеколюбно и скоро помилуй. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Первозданных прародителей наших, за нарушение заповеди Твоей, райскаго блаженства, едемской красоты и сладости лишившихся, и о сем пред вратами рыдавших, обетованием о Спасителе утешивый, умилосердись, Долготерпеливе, и о многосогрешившем народе русском, достойно за многия беззакония, за нарушения всех Твоих заповедей, оскудением красоты церковной, лишением благодатной сладости святых Таинств, гладом слышания слова Твоего и иными скорбями наказуемом, утеши и его надеждою скорою избавления от всех бед, его обышедших, и тако пощади, пощади, Господи, Отечество наше, Русскую землю и весь народ наш человеколюбно и скоро помилуй. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Яко же пред потопом развратися многое множество русских людей, сташа плотию и духа нет в них, но человеколюбия ради Твоего и по молитвам Богоматери и святых, пощади, пощади, Господи, Отечество наше, Русскую землю и не токмо праведных, якоже Ноя, но и весь народ наш, огнем скорбей и страданий, яко водами потопными омыв и покаянными слезами убелив, человеколюбно и скоро помилуй. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Аврааму праотцу обещавый пощадить и зело согрешивших Содом и Гоморру ради немногаго числа праведников, ради сущих и ныне в народе нашем сокровенных рабов Твоих. Пощади, пощади, Господи, Отечество наше, Русскую землю, и весь народ наш человеколюбно и скоро помилуй. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Езекиины слезы, Манассиино и Ниневитян покаяние и Давидово исповедание приемый и скоро тех помиловавый, услыши, Многомилостиве, моления рабов Твоих о своих согрешениях, и о согрешениях народа русскаго, слезы проливающих, и покаянные вопли их, вменив яко покаяние всего народа нашего, пощади, пощади, Господи, Отечество наше, Русскую землю и весь наш народ человеколюбно и скоро помилуй. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Иеремии, о разорении Сиона рыдавшему, подражающе ревнители Православия рыдают о разорении храмов и обителей, о осквернении святынь. Услыши, Милосерде, стенание их, возврати пленение наше, возврати нам уцелевшия еще святыни и тако пощади, пощади, Господи, Отечество наше, Русскую землю и весь народ наш, человеколюбно и скоро помилуй. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Якоже древле евреи в Вавилоне, тако и мы, повесивше безмолвные органы, рыдаем о разорении сионов русских, паче же о разорении храма души народа нашего, о его развращении, озлоблении, падении. Но, о Многомилостиве, без Твоей помощи мы и помыслить что доброе не можем. Тем же Ты Сам подвигни всех русских людей, и архипастырей, и пастырей, и монахов и мирян, и во власти сущих, и подвластных, и мужей, и жен, и старцев и юных припасть к Тебе с покаянными слезами и положить начало исправления и тако пощади, пощади, Господи, Отечество наше, Русскую землю и весь народ наш человеколюбно и скоро помилуй. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Не токмо Петра отречение свое горько оплакавшаго, на степень верховнаго апостольства воставивый и разбойника, мал глас на кресте испустившаго, во едином часе рая сподобивый, но и о распинателях Твоих молившийся, и Павла, гонителя и хульника, к Себе призвавый и сосудом избранным Твоим соделавший, помилуй, Человеколюбче, всех русских людей, не токмо кающихся о своих согрешениях, но и сих, иже о покаянии не помышляют, иже враждуют на Тя и в злобе своей утверждаются, призови и их всех к Себе и тако пощади, пощади, Господи, Отечество наше, Русскую землю, и весь народ наш, и добрых и злых, сих в добре укрепив, оных от зла к добру обратив, человеколюбно и скоро помилуй. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Посем вместо возгласа глаголи:

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Аминь. Поклон.

Седален, глас 6-й:

Отцам нашим милости обильно источавший и Отечество наше, Святую Русь, дивно хранивший, не отлучайся, Пастырю добрый, и от нас, скорбящих и бедствующих, но не отступен буди с нами всегда, вопия любящим Тя: Аз есмь с вами и никтоже на вас. Поклон.

Песнь 4.

Милостиве Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую. Дважды.

Мати Божия, спаси землю Русскую. Дважды.

Слава, и ныне.

Песнь 5.

Милостиве Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую. Дважды.

Мати Божия, спаси землю Русскую. Дважды.

Слава, и ныне.

Песнь 6.

Милостиве Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую. Дважды.

Мати Божия, спаси землю Русскую. Дважды.

Слава, и ныне.

Посем катавасия:

По молитвам святых Твоих, Милостиве, избави от бед и обстояний землю Русскую, яко мы усердно к Тебе прибегаем, к Милостивому Избавителю и Владыке нашему. Поклон.

Спаси от бед и обстояний землю Русскую, Пресвятая Богородице Дево, яко мы вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко нерушимой стене и заступлению. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Слава и ныне, кондак, глас 6-й:

Предстательства ради Пречистой Богоматери, ходатайства ради святых сродников наших, не презри грешных молений гласы, но предвари яко Благий, на помощь к нам, из глубины сердечной взывающим, помилуй, помилуй, помилуй нас, Господи. Поклон.

Прокимен, глас 6-й:

Господи, воздвигни силу Твою и прииди спасти нас.

Господи, воздвигни силу Твою и прииди спасти нас.

Стих: Господи Боже сил, доколе гневаешися на молитву рабов Твоих.

Господи, воздвигни силу Твою и прииди спасти нас.

Господи, воздвигни силу Твою и прииди спасти нас.

Господи, помилуй. Трижды.

Слава, и ныне. Поклон.

Всякое дыхание да хвалит Господа.

Всякое дыхание да хвалит Господа.

Стих: Хвалите Господа с Небес.

Всякое дыхание да хвалит Господа.

Хвалите, хвалите Его в Вышних.

Всякое дыхание да хвалит Господа.

От Матфея святаго Евангелия чтение. Зачало 20 от полу (VII, 7-11)

Слава Тебе, Господи, слава Тебе (крестное знамение без поклона).

Рече Господь: просите и дастся вам, ищите и обрящете, толцыте и отверзется вам. Всяк бо просяй приемлет, и ищай обретает, и толкущему отверзется. Или, кто есть от вас человек, егоже аще воспросит сын его хлеба, еда камень подаст ему, или аще рыбы просит, еда змию подаст ему? Аще убо вы лукави суще, умеете даяния блага даяти чадам вашим, кольми паче Отец ваш Небесный даст блага просящим у Него.

Слава Тебе, Господи, слава Тебе. Поклон.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Отче, Слове и Душе, Троица Святая, очисти множество согрешений народа русскаго. Поклон.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Молитвами Богородицы и святых, Милостиве, очисти множество согрешений народа русскаго. Поклон.

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей и по множеству щедрот Твоих, очисти беззаконие мое. Поклон.

Стихира, глас 6-й:

Не ввери нас человеческому предстательству, Владыко наш Господи, скорби бо велики обдержат нас. Терпеть уже не можем нашедших на нас обстояний. Помощи на земле не имамы, или к кому от человек прибегнем, всегда и от всех оскорбляемы, и утешения не имамы, кроме Тебе, Владыка наш, Господи, и Пречистой Богоматери и святых. Темже, яко щедрый, Господи, умилосердись о людях Твоих, яко долготерпелив, примирися и помилуй нас. Поклон.

Посем глаголи молитву сию10:

Спаси, Боже, людей Твоих и благослови достояние Твое, посети милостию и щедротами Твоими землю Русскую, утверди в ней веру истинную; расшири, умножи, умири и непоколебиму и адовыми вратами во веки сохрани Церковь Святую; умудри архипастырей и пастырей наших право править слово Твоея истины, разори и вскоре испраздни всякое разделение и ересей востание; соблюди в мире паству православную; возвыси ревнителей веры отеческой и низпосли на нас и на всех верных людей Твоих милости Твои богатыя, молитвами Всепречистой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии; силою Честнаго и Животворящаго Креста (крестное знамение без поклона) и честныя и многоцелебныя Ризы Своея; предстательством честных Небесных Сил Безплотных; честнаго и славнаго пророка и Предтечи Крестителя Иоанна; святаго славнаго и всехвальнаго апостола Андрея Первозваннаго и прочих святых славных и всехвальных апостолов; святаго великомученика и победоносца Георгия; святыя великомученицы Варвары; иже во святых отцев наших и вселенских учителей и святителей Василия Великаго, Григория Богослова и Иоанна Златоустаго; иже во святых отца нашего Николая архиепископа Мирликийскаго чудотворца; святых равноапостольных Мефодия и Кирилла, учителей Словенских; святых равноапостолов Русских: благовернаго великаго князя Владимира и благоверной великой княгини Ольги; иже во святых отцев наших и всея России чудотворцев Михаила, митрополита Киевскаго, Петра, Алексия, Ионы, Филиппа и священномученика Ермогена, святителей Московских; Никиты и Иоанна Новгородских; Леонтия и Димитрия Ростовских; Стефана Великопермскаго; Гурия и Варсонофия Казанских; Митрофана и Тихона Воронежских; Иннокентия Иркутскаго; Питирима Тамбовскаго; и Иосифа убиеннаго, Астраханскаго, чудотворцев; святых благоверных князей и страстотерпцев Бориса и Глеба; преподобнаго и благовернаго великаго князя Александра Невскаго; и преподобных и богоносных отец наших Антония и Феодосия и прочих чудотворцев Киево-Печерских; Сергия и Никона Радонежских; Антония Римлянина и Варлаама Хутынскаго Новгородских; Сергия и Германа Валаамских; Зосимы и Савватия Соловецких; Димитрия Прилуцкаго и Дионисия Глушицкаго, Вологодских; Макария Унженскаго, Евфимия Суздальскаго, Никиты столпника Переславскаго, Авраамия Ростовскаго, Макария Калязинскаго, Ефрема Новоторжскаго, Авраамия Смоленскаго, Иова Почаевскаго и Серафима Саровскаго; святаго русскаго, в тот день празднуемаго, и всех святых, в земле Русской просиявших; святых славных и добропобедных мучеников, преподобных и богоносных отец наших, святых и праведных Богоотец наших Иоакима и Анны; святаго вселенскаго, в тот день празднуемаго; и всех святых, молим Тя, Многомилостиве Господи, услыши нас грешных, молящихся Тебе, и помилуй нас.

Господи, помилуй. 12 раз.

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Аминь. Поклон.

Песнь 7.

Милостиве Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую. Дважды.

Мати Божия, спаси землю Русскую. Дважды.

Слава, и ныне.

Песнь 8.

Милостиве Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую. Дважды.

Мати Божия, спаси землю Русскую. Дважды.

Слава, и ныне.

Песнь 9.

Милостиве Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую. Поклон.

Милостиве Господи, по молитвам святых Твоих помилуй землю Русскую.

Мати Божия, спаси землю Русскую. Поклон.

Мати Божия, спаси землю Русскую.

Слава, и ныне.

По 9-й песне за Достойно:

О Пресветлое Облаче, Мати Божия, нас побеждающих победи державною Твоею и всесильною десницею, и сущим в скорбях предстани, обидимых заступи и грехи разреши молитвенников Твоих, елико бо хощеши и можеши. Поклон по дню.

Святый Боже... Трижды с тремя поклонами.

Слава, и ныне.

Пресвятая Троице... Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Слава, и ныне.

Отче наш (крестное знамение без поклона) Иже еси на Небесех...

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Поклон.

ТРОПАРЬ, глас 4-й:

Скоро предвари, прежде даже не поработимся врагам хулящим нас и претящим нам, Христе Боже наш. Погуби Крестом Твоим борющих, да уразумеют, как может православных вера молитвами Богородицы и святых, Едине Человеколюбче. Поклон.

Посем глаголи сие моление:

Сохрани, Господи, великий царствующий град Москву, все грады и селения Русския, и всю землю нашу от глада, губительства, землетрясения, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани, и милостив, и благоуветлив буди к нам, Благий и Человеколюбче, Боже наш, отврати всякий гнев, на нас движимый, и избави нас от належащаго и праведнаго Своего прещения и помилуй нас.

Господи, помилуй. 40 раз. Три поклона.

Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Аминь. Поклон.

Паки и паки, со умилением сердечным колена душ и телес наших преклоньше, Господу помолимся.

[Зри: В воскресные и другие праздничные дни, когда отменяются коленопреклонения, глаголи: Паки и паки со умилением Господу помолимся] 11

Господи, помилуй. Трижды.

Преклонив колена со умилением чти молитву сию12:

Согрешихом, беззаконовахом, неправдовахом пред Тобою, Господи Боже наш; не сохранихом заповедей Твоих, не соблюдохом повелений Твоих, но возжелахом ходити в волях сердец наших. Не хранили мы первой любви к Тебе, Жениху душ наших, нашему Владыце и Благодетелю, к Матери нашей Церкви Православной и Ея уставам, ко Отечеству нашему, Святой Руси и его святыням, к памяти отцев наших и благочестивым обычаям и заветам предков. Не к Тебе, Востоку Светлому, но к темному западу с вожделением устремляли мы взоры наши. Темже, имже согрешихом, сим и наказуемся. В праведном гневе Твоем на несохранивших верности, на хромавших на оба колена, Ты с запада навел еси иноплеменников на Отечество наше. Лютая война, посем нестроения внутренния, смуты и раздоры церковныя причиняли неисчислимыя бедствия и страдания народу русскому. За беззакония наши небо заключилось и земля не давала плодов; Ты гладом, жаждою и мором поражал еси нас; напоследок же паки попустил еси приити во Отечество наше иноплеменникам, буиим и зверонравным, пришедшим с злобными замыслами – поработить и истребить народ русский, уничтожить государство Российское. Но Долготерпеливый и в гневе, Человеколюбивый и в наказании, Ты не попустил исполниться злым намерениям их и не отдал на конечное разорение и уничтожение землю, собранную воедино и устроенную молитвами, слезами и потом, трудами и подвигами благочестивых предков наших и святых мужей и жен от рода нашего. Проникшие вглубь страны нашей, враги наши со стыдом обратились вспять и сами богопораженною язвою трупиями – достойно падоша. Но от незалеченных еще ран военных и доселе страждут многия из народа русскаго. Непрекращающееся же во всем мире бряцание оружием и ожидание новых ужасов военных в трепет повергает всех. Зело умножаются стужающие нам, мнози возстают на нас, мнози глаголют: "Несть спасения Святой Руси, несть спасения Православному народу русскому в Бозе его". Но, о Многомилостиве, не до конца гневайся на нас! Помилуй землю Русскую, пощади русский народ! Призови его к покаянию, якоже древле Ниневитян. Бывшими бедствиями и скорбями омой нас от беззаконий наших, очисти от грехов наших, возгрей сердца наши верою в Тя, окрили их надеждою на Тя, распали их любовию к Тебе. Умножь в нас веру, помоги нашему неверию. Скоро до предварят нас щедроты Твои, Господи, яко обнищахом зело. Помози нам, Боже, Спасителю наш, славы ради имени Твоего, да не когда рекут языци: "Где есть Бог их?", и да увестся во языцех пред очами нашими отмщение крови рабов Твоих пролитой. Наказуя накажи нас, Господи, смерти же не предаждь, да не умрем, но живи будем и поведаем дела Твои. Не гнушайся быти, якоже во дни отцев наших, Господом и Владыкою нашим, Помощником нашим, Заступником нашим, Спасителем нашим, Прибежищем во дни скорби, Веселием в дни радости, Славою нашею, Возношением глав наших. Приклонися, Милостиве, ко предстательству Пречистой Богородицы, день и нощь, якоже дерзновенно исповедует Святая Церковь, молящейся о нас и скипетры царств Своими молитвами утверждающей. Вонми Ея ходатайству о нас и не возбрани Ей и на будущее время быти нашей теплой Предстательницей и Помощницей, сопротивных нашествия от Отечества нашего отгоняющей и ко спасению всех нас наставляющей, – не возбраняй Ей и на будущее время быть Царицею Небесной Русской земли, Владычицей Державной и Взбранной Воеводой православнаго народа русскаго. Приими, Святе Святых, молитвы святых сродников наших, Чудотворцев Русских, непрестанно, якоже мы твердо веруем, молящихся о земном Отечестве и о нас, аще и недостойных меньших братиях их. По молитвам святых очисти, Господи, Русскую землю от нечестия, безбожия, развращения. По молитвам святых очисти, Господи, русских людей от всех злых навыков во дни отступления от веры усвоенных, и да украшаются они верою, благочестием, смирением, терпением и прочими добродетелями христианскими, ими же обиловали отцы наши, по молитвам святых умудри, Господи, архипастырей и пастырей наших право править слово Твоея истины, дерзновенно, везде и пред всеми исповедывать имя Твое, безбоязненно, не взирая на лица, возвещать правду Твою, не уклоняяся ни на десное, ни на шуее, руководить ко спасению Тобою вверенную им паству. По молитвам святых да исчезнут грешницы от лица Русской земли и беззаконницы, еже не быти им на ней. Помяни, Боже отцев наших, Царю царей и Господи господствующих, труды и подвиги подвижников благочестия, строителей и правителей Святой Руси и всех благочестивых предков наших. Сохрани и возстави еже собирали и созидали они. Сохрани Отечество наше, яко Русь великую, могущественную и славную. Сохрани во Отечестве нашем до скончания веков веру истинную, утверди в нем Церковь Православную, да ими руководимые русские люди, подвизаясь в христианском устроении земнаго Отечества, паче о жизни будущаго века помышляют. Сохрани Отечество наше, яко светоч Православия не токмо для языков, в нем обитающих, но и для всего мира, паче же для единоплеменных нам народов словенских. Сохрани великий царствующий град Москву, яко сердце Святой Руси, яко средоточие святынь наших, и жизни церковной и государственной. Сохрани священный Кремль Московский и в нем матерь церквей русских Собор Успения Богоматери и все уцелевшие еще храмы, обители и святыни. Возврати их верным людям и помоги возстановить в прежнем благолепии, да ими по-прежнему красуется святорусская земля, да к ним прибегающие приемлют благодать, освящение, умножение радостей, облегчение скорбей. Вонми, Агнче, за мир закланный, воплю крови рабов Твоих, за Тя пролитой и помилуй землю, сими кровьми напоенную, помилуй землю, в недрах своих сокрывшую телеса, пострадавших за имя Твое, за веру и Отечество и за братий души свои положивших. Призри, неложный во обетованиях, на ревнителей веры в наши дни воинствующаго безбожия дерзновенно имя Твое пред сынами века сего исповедавших, и на сокровенных среди мира рабов Твоих, в наше лукавое время служения похоти плоти, похоти очес и гордости житейской, колен своих пред современными ваалами не преклонивших и риз своих не осквернивших (Откр. 3-4). Ради сих избранных Твоих сократи по Твоему обещанию дни скорби нашей, дни бед и страданий, от нихже изнемогаем, от нихже истаявают сердца наши и мы близимся ко отчаянию. Не отрини, Безмерный в милости, моления и нас грешных и недостойных рабов Твоих. Аще бо и согрешихом, но не отступихом от Тебя. Тя единаго, яко Господа нашего знаем, к Тебе единому во всякое время и во всяком обстоянии прибегаем, от Тебя единаго помощи ожидаем, к Тебе единому присно очи наши возводим. Не отврати и Ты Лица Твоего от нас. Буди милостив к нам грешным. Спаси людей Твоих и благослови достояние Твое и упаси нас и вознеси нас до века. Услыши, Владыко всех концев земли, всех племен и народов, во всяком языце во Отечестве нашем обитающем, боящихся Тя, по законам веры своей добро творящих и молящихся Тебе. Приими их молитвы о спасении земнаго Отечества, а паче их и соплеменников их во ограду Церкви Твоей Святой введи, да все народы, во всех концах Русской земли обитающие, едино стадо церковное будут и различными языками, но единым сердцем Тя славят, самобытность же свою и добрые обычаи предков храняще и дружелюбно вкупе со всем народом русским о устроении земнаго Отечества пекущеся, паче Отечества Горняго взыскуют. Не прогневайся до конца, Творче и Создателю всех, не хотяй смерти грешника, но ожидаяй их обращения и покаяния, и на братий наших, иже по неведению, по наущению или по злобе враждуют на Тя, хулят превеликое имя Твое, в кощунство обращают святейшие предметы веры. И сии бо творение Твое. Темже и их, яко дело рук Твоих не презри, но сих скорбями и наказаниями, оных милостями и благодеяниями, иных же чудесными знамениями к Себе призови и делателями искусными заповедей Твоих яви. О Небесный Царю, Человеколюбче Господи, Долготерпеливе и Многомилостиве! Паки и паки к Тебе припадаем и вопием: предстательству Богоматери и святых вняв, молитвы живых и усопших не отринув и величайшия страдания всех творений Твоих и скотов безсловесных и самой матери земли помянув, пощади, пощади, Отечество наше, Русскую землю, и весь народ наш человеколюбно и скоро помилуй. За дни, в нихже поражал еси нас, за лета, в нихже видехом злая, призри на рабов Твоих, православных русских людей, и даруй нам утешение. Даруй нам утешение всегда видеть Отечество наше во всей славе, силе и величии. Даруй нам утешение всегда видеть во Отечестве нашем Церковь Православную возвеличенную и прославленную, якоже во дни отцев наших. Даруй нам утешение всегда свободно и безпрепятственно ходить в храмы Твои поклоняться святыням нашим, услаждаться красотою церковною, укрепляться Таинствами веры, утолять глад наш духовный. Даруй нам утешение вскоре увидеть братий наших, от веры отпавших, паки к Тебе возвратившихся и вкупе с нами во дворах Твоих славословящими Тя. Даруй нам утешение вскоре увидеть прекращение не токмо войн, но и слухов о войнах, да народы мира, расковавшие мечи своя и копья на орудия мирнаго делания, все способности ума своего богоподобнаго, Тобою, а не темными силами водимые, обратят не на измышления человеконенавистнических способов истребления друг друга, но на облегчение и сокращение труда человеческаго, да избыточествующия время и силы будут употребляемы на богоугождение, на творение добрых дел, на приготовление к жизни будущаго века. Даруй нам утешение вскоре увидеть дни мирныя и лета благ духовных и телесных исполненныя, да всегда, всякое довольство и духовное и телесное имуще, изобиловать будем и в дела благая, и тако во Отечестве нашем и во всем мире от всех да прославляется Пречестное и Великолепое имя Бога отцев наших, в Троице Святой славимаго и поклоняемаго до скончания века веков. Аминь.

По прочтении молитвы глаголи:

Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем. Поклон.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Поклон.

И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды. Поклон.

Благослови (мысленно обращаясь к отцу своему духовному).

Отпуст:

Господи Иисусе Христе Боже наш (крестное знамение без поклона), молитвами Пречистой Своей Матери, святых славных и всехвальных апостолов, святаго равноапостольнаго благовернаго великаго князя Владимира и всех святых, в земле Русской просиявших, и всех святых, помилуй и спаси нас грешных. Поклон.

Господи, помилуй. Трижды.

Посем глаголи со умилением сии стихи:

Утверждение на Тя надеющихся, утверди, Господи, Церковь, Юже стяжал еси Честною Твоею Кровию. Поклон.

Под Твою милость прибегаем, Богородице Дево, молений наших не презри в скорбех, но от бед избави нас, Едина Чистая и Благословенная. Поклон.

Пресвятая Богородице, спаси нас. Поклон.

Вси святии земли Русской, молите Бога о нас. Поклон.

И заключительные поклоны:

Боже, очисти мя грешнаго (грешную) и помилуй мя. Поклон.

Создавый мя, Господи, и помилуй мя. Поклон.

Без числа согреших, Господи, помилуй и прости мя грешнаго (грешную). Поклон.

Публикация, вступление и примечания
С.А.Ванюкова

ЦИА ПСТГУ, Фонд свт. Афанасия (Сахарова). Ф. I. Оп. 1, 2 (V). № 59/ 1-2. Машинопись с пометами еп. Афанасия. Л. 260-290.

  1. Поясняется в чине молебна, предназначенного для совершения иереем.
  2. В тексте молебна указываются номера листов книги, где эти псалмы приводятся полностью.
  3. В тексте молебна указываются номера листов книги, где этот псалом приводится полностью.
  4. Текст молитвы приводится полностью по чину Молебна об Отечестве применительно к иерейскому служению.
  5. Это "зри" помещается в последовании иерейского чина Молебна об Отечестве.
  6. Текст молитвы приводится полностью по чину Молебна об Отечестве применительно к иерейскому служению.

(Вернуться к началу)

Служба общая преподобномученику Российскому ХХ в. единому
Утверждена Священным Синодом 16 июля 2005 г.

ВЕЧЕР

На Господи, воззвах: стихиры, глас 5:

Приидите, вернии,/ восхвалим преподобномученика (имя рек),/ иже в годину гонений на Церковь Русскую,/ душу свою за Христа положив,/ житие свое венцем страдания увенчал есть./ Сего ради с лики новомучеников и исповедников Российских/ Престолу Божию предстоит/ и молится о душах наших.

Приидите, монашествующих сословие,/ достойно ублажим преподобномученика (имя рек),/ иже добродетелей подвижник и постников украшение явився,/ Господеви усердно поработал есть./ Сего ради ныне с лики всех святых земли Российския/ Престолу Божию предстоит/ и молится о душах наших.

Приидите, мучениколюбцы,/ возвеличим истинаго преподобномученика (имя рек),/ иже Христа ради, узы темничныя,/ мучения тяжкая и работы горькия претерпев,/ лютую смерть от безбожных приял есть./ Сего ради с лики царственных страстотерпцев/ и всех новомучеников Российских/ Престолу Божию предстоит/ и молится о душах наших.

Слава, глас 8:

Приидите, Российстии собори,/ прославим единаго от сродник наших,/ иже заповедьми блаженств, яко лествицею небовосходною,/ в Царствие Божие вниде/ и, мзду обещанную приемь,/ радуется и веселится, Престолу Божию предстоя,/ прославляя Отца и Сына и Святаго Духа,/ Троицу Единосущную и Нераздельную.

И ныне, Богородичен: Царь Небесный:

Вход. Прокимен дне. Чтения мученическая.

На стиховне стихиры, глас 2. Подобен: Егда от Древа:

Егда оскуде вера в земли Российстей/ и воссташа людие неправеднии на Господа и на помазанника Его,/ враг же спасения рода человеческаго/ воздвиже братоубийство и брань,/ тогда ты, преподобномучениче (имя рек),/ ревностно моляся, взывал еси:/ людии беззаконнии, престаните от грех ваших,/ да не погибнет земля Российская.

Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.

Егда гонение бысть на Церковь Христову в земли Российстей/ и обители монашеския от беззаконных разоришася,/ храмы же овощная хранилища соделашася,/ грех ради отец наших,/ тогда ты, преподобномучениче (имя рек),/ в покаянии ко Господу молился еси:/ помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей/ молитвами Богородицы и всех святых Твоих.

Стих: Блажен муж, бояйся Господа,/ в заповедех Его восхощет зело.

Егда обыдоша тя гонителие неправеднии/ и в темницу заточиша,/ раны же, поругание и заушения злобне даша ти,/ тогда ты, преподобномучениче (имя рек),/ тепле молитвы возносил еси ко Господу,/ Иже земная страдания твоя/ в славу вечную преложил есть.

Слава, глас 8:

Избранный Богом от Церкве Российския,/ преподобномученик явился еси, (имя рек), / яко воин Христов добропобедный,/ меч духовный, молитву, во оружие изострив,/ с человеки, делающими беззаконие,/ никакоже сочтался еси, богомудре,/ аще и братия ти по крови быша,/ но Христову воинству верен пребыл еси./ Сего ради ныне во Царствии Небеснем ликуеши,/ прославляя Отца и Сына и Святаго Духа/ и моляся спастися душам нашим.

И ныне, Богородичен: Безневестная Дево:

Тропарь, глас 1:

Верный ученик Христа даже до смерти быв,/ преподобномучениче (имя рек) приснопамятне,/ подвиги бо поста и кровию мучений/ землю Русскую освятил еси./ Темже и мы, чада твоя, любовию вопием ти:/ слава Давшему ти крепость,/ слава Венчавшему тя,/ слава Прославльшему тя с новомученики Российскими.

НА УТРЕНИ

По 1-м стихословии седален, глас 1:

Семя евангельское душею твоею восприим, преподобномучениче (имя рек),/ лощение, яко цвет, мучение, яко плод, принесл еси./ Темже, со святыми сродники нашими в вертограде Небеснем ликовствуя,/ моли спастися душам нашим.

Слава, и ныне, Богородичен:

Настави ны на путь покаяния,/ уклоншияся присно к безпутием зол/ и Преблагаго прогневавшия Господа,/ Неискусобрачная Благословенная Марие, Заступнице Усердная рода христианскаго.

По 2-м стихословии седален, глас 7:

Кто достойную похвалу принесет подвигом твоим, преподобне страдальче (имя рек),/ воздержанием бо и мучением сугубо Христу угодил еси,/ обаче евангельски неключимаго раба себе почитая,/ учиши любовию величати Христа, Подвигоположника новомученик наших.

Слава, и ныне, Богородичен:

Стена и Покров еси, Владычице,/ и Пристанище небурное всем, в бедах сущим/ и к Твоему заступлению с верою притекающим./ Темже и мы усердно вопием Ти:/ соблюди землю Русскую в Православии и единомыслии, Дево Пречистая.

Величание:

Величаем тя,/ преподобномучениче (имя рек),/ и чтим подвиги и страдания твоя,/ яже за Христа/ претерпел еси.

Псалом избранный:

Весть Господь путь праведных и путь нечестивых погибнет (Пс. 1:6).

Работайте Господеви со страхом и радуйтеся Ему с трепетом (Пс. 2:11).

Ты же, Господи, Заступник мой еси, Слава моя и возносяй главу мою (Пс. 3:4).

Помилуй мя, Господи, яко немощен есмь, исцели мя, Господи, яко смятошася кости моя (Пс. 6:3).

Отступите от мене вси делающии беззаконие, яко услыша Господь глас плача моего (Пс. 6:9).

Господи, Боже мой, на Тя уповах, спаси мя от всех гонящих мя и избави мя (Пс. 7:7).

Помощь моя от Бога, спасающаго правыя сердцем (Пс. 7:11).

Да уповают на Тя знающии имя Твое, яко не оставил еси взыскающих Тя, Господи (Пс. 9:11).

Ты, Господи, сохраниши ны и соблюдеши ны от рода сего и во век (Пс. 11:8).

Воздаст ми Господь по правде моей и по чистоте руку моею воздаст ми (Пс. 17:21).

С преподобным преподобен будеши и с мужем неповинным неповинен будеши (Пс. 17:26).

Закон Господень непорочен, обращаяй души, свидетельство Господне верно, умудряющее младенцы (Пс. 18:8).

По полиелеи седален, глас 1:

Преподобномучениче (имя рек),/ ты, первее слезы и поты обильно проливая,/ душу твою от страстей очистил еси,/ таже мученическими кровьми себе самаго в жертву Господу принесл еси./ Темже ныне Ему дерзновенно предстоиши и молишися о душах наших.

Слава, и ныне, Богородичен:

Едина крепкая Предстательница рода человеческаго, Богородице Дево,/ Христа непрестанно моли с новомученики и исповедники Российскими,/ спасти землю нашу, в нейже имя Твое славится присно.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4:

Честна пред Господем/ смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех,/ яже воздаде ми? Всякое дыхание: Евангелие от Марка, зачало 37.

По 50-м псалме стихира, глас 6:

Егда в жертву живую/ Господу себе самаго принесл еси,/ преподобномучениче (имя рек),/ отверзошася ти врата правды,/ и ныне, вшед в царство Небесное,/ престолу Бога Живаго предстоиши,/ хвалу Ему с лики новомученик Российских возсылая.

КАНОН, глас 6.

Песнь 1

Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фараона/ видя потопляема,/ Богу победную песнь поим, вопияше.

Христе Многомилостиве,/ даждь ми разум прославити угодника Твоего преподобномученика (имя рек),/ подвиги постническия подъемшаго и даже до крове Тебе ради пострадавшаго.

Подвиги и страдания твоя, преподобномучениче (имя рек), украсиша Церковь Русскую,/ сего ради вкупе с новомученики тя величаем.

Освятися земля Русская поты постническими и кровьми твоими, преподобне,/ темже во обители Небесныя вселился еси,/ на силу крестную упование возлагая.

Не хотя Господь погибели народа Российскаго,/ но еже обратитися и живу быти ему,/ яви избраннаго преподобномученика (имя рек) Своего/ безбожныя обличати и отпадшия от Церкве вразумляти.

Богородичен: Смиренно приношу Ти моление, Благоутробная Мати,/ и к Твоему прибегаю милосердию,/ не отврати мя, неразумнаго, от лица Твоего.

Песнь 3

Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи, Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и утвердивый нас на камени/ исповедания Твоего.

На силу Божию упование возлагая, преподобномучениче (имя рек),/ подвиги постническими и кровьми мученическими освятил еси землю Русскую,/ сего ради во обители Небесныя вселился еси.

На камени благочестия утвердився,/ мужественне гонения терпел еси и вечнующаго утешения сподобился еси,/ егоже причастики сотвори поющия тя, (имя рек) велемудренне.

Честная и непорочная жертва был еси/ во умилостивление народа Русскаго, преподобномучениче (имя рек),/ ныне и нас в Православней вере утверди.

Богородичен: Подаждь отпущение грехов нам, Богородице,/ закона Владыку рождшая,/ страсти нас ради претерпевшаго и спасение нам даровавшаго.

Седален, глас 8:

Аще и убиша врази тело твое, преподобномучениче (имя рек),/ обаче души твоея не коснушася./ Темже явился еси столп одушевленный Церкве Российския/ и ходатай верен о нас, прославляющих тя в лице новомучеников.

Слава, и ныне, Богородичен:

О Всепетая Богородице Владычице,/ преподобных похвало, мучеников славо,/ Ангелы восхваляемая и человеки воспеваемая/ и всего мира крепкая Помощнице,/ избави Церковь Русскую всякаго злаго обстояния, Едина Благословенная.

Песнь 4

Ирмос: Христос моя Сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ боголепно поет, взывающи/ от смысла чиста, о Господе празднующи.

Слово Божие даде тебе силу непреоборимую,/ темже узы тяжкия Христа ради претерпел еси, святе (имя рек),/ и соуз совершенства достигл еси.

Части шуия избави и десныя страны общники сотвори сродники твоя, преподобномучениче,/ яко мужественне за Христа пострадал еси/ и благодать за ны молитися приял еси.

Силою Божиею, в ти действующей, святе,/ препобедил еси наветы враждующих противу Церкве Русския,/ тщащихся ю разорити и тя смерти предати.

Богородичен: Плода вкушение мертва мя содела,/ Жизни же Древо, из Тебе явльшееся, Пречистая, воскреси/ и райския сладости наследники сотвори мя.

Песнь 5

Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже,/ утреннюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ истиннаго Бога,/ от мрака греховнаго взывающа.

Отче преподобне (имя рек),/ подвиги твоими первее душу твою очистил еси,/ послежде же кровей светозареньми безбожия тьму разгнал еси,/ к свету Истины верныя люди наставляя.

Страданием вольным грехи твоя, преподобномучениче, яко плевелы, исторгл еси,/ в юг же сея слезами божественными,/ радостию ныне пожинаеши вечныя жизни класы.

Ранами помрачися доброта телесе твоего,/ обаче светлость душевная презельне возсия благодатию Святаго Духа, преподобне страдальче./ Моли прилежно о хвалящих тя.

Богородичен: Иже из Тебе, Владычице, миру Рождейся,/ Крепость, Пение и Спасение бысть погибающим,/ от адовых врат избавляя верою Тя блажащия.

Песнь 6

Ирмос: Житейское море,/ воздвизаемое зря/ напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,/ Многоми-лостиве.

Десницею Божиею окормляемь,/ на воде покойне воздержанием воспитался еси, преподобномучениче (имя рек),/ и бурю безбожия во Отечестве нашем силою молитв твоих утишил еси.

Волны нечестия сокрушишася о камень веры твоея, святе,/ темже молися Христу Богу/ сыновом Российским во благочестии пребывати.

Егда разлучиша безбожнии душу твою от телесе/ паче Богу соединился еси, досточудне, и Христа приобрел еси./ Темже молися о чтущих тя.

Богородичен: Емуже предстоят с трепетом Небеснии чини,/ Того родила еси, Чистая, волею соединившагося человеком за благость./ Моли прилежно, во еже ущедрити рабы Твоя.

КОНДАК, глас 3:

Мирскаго мятежа удалився,/ добре Богу послужил еси,/ во дни же гонений на Церковь Русскую/ кровь твою за Христа пролиял еси/ и страданьми твоими землю нашу обагрил еси./ Темже молися, преподобномучениче (имя рек),/ сохранитися ей в Православии и благочестии/ до скончания века.

Песнь 7

Ирмос: Росодательну убо пещь/ содела Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Божие,/ мучителя увеща вопити:/ благословен еси, Боже отец наших.

Водою и Духом в Церковь Божию вшед,/ слезами и поты любовь Христову стяжал еси,/ Егоже ради и смерть претерпел еси, преподобномучениче./ Моли о душах наших.

Преподобнии Твои, Господи, да благословят Тя, псаломски речем, вернии./ С сими гласы приими похвалы раба Твоего, страстотерпца (имя рек),/ егоже израсти земля Русская.

Сынове Церкве Русския, видяще/ яко утеши тя Господь, преподобномучениче (имя рек),/ и возведе от бездны страданий к Царствию Небесному,/ подвизаются пети Бога отец наших.

Даде ти Бог, святе, достояние спасения,/ яко страхом Господним от зла уклонился еси./ Гонителие же сынов Божиих огнь вечный себе сокровищ-

ствуют.

Богородичен: Единей Богоблаженней, во объятиих носящей Сына Своего,/ лики новомучеников Российских вопиют:/ благословена Ты в женах и благословен Плод чрева Твоего.

Песнь 8

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси/ и праведнаго жертву водою попалил еси:/ вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети./ Тя превозносим во вся веки.

Божественным желанием распалаемь,/ древним мучеником уподобился еси, преподобне (имя рек),/ и лютая страдания претерпел еси./ Темже моли, да Церковь Русская во век не подвижится.

Милосердный Господь, видя твоя страдания и болезни,/ десною Своею рукою покры тя, (имя рек),/ и помощь подаде ти во огни лютых испытаний.

На Господа возлагаяй надежду не устрашится,/ егда огнем вся судитися имут./ Ты же, святе, сквозе огнь мучений прошед,/ в день оный нас помяни.

Богородичен: Егда приидеши во славе судити всяческая,/ десным овцам сопричти мя, Владыко, грешнаго, Матере Твоея мольбами,/ да Тя славлю во веки.

Песнь 9

Ирмос: Бога/ человеком невозможно видети,/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати:/ Тобою бо, Всечистая, явися человеком/ Слово воплощенно,/Егоже величающе,/ с Небесными вои Тя ублажаем.

Еже по образу и по подобию Божию соблюл невредимо/ и страданий Христовых общник быв, (имя рек) досточудне,/ сугубым богоплетенным венцем украсился еси./ Ныне же молишися сыновом Российским спастися.

Сосуд благовонен Слову явился еси,/ аще и нищетою вольною и муками уничижен быв,/ темже Его моли земли Российския сокрушение исцелити, преподобномучениче (имя рек) блаженне.

Мира суетнаго кроме пребывая,/ горе зрети навыкл еси, святе,/ отнюдуже ти помощь в день лют подаде Христос/ и очисти тя, прежде даже не взят отсюду,/ Егоже ныне присно прославляеши.

Богородичен: Воистину превышши всея твари явилася еси, Владычице/ Бога бо всех плотию родила еси./ Темже Тя Предстательницу имамы, и Стену тверду, и Надежду известну.

Светилен:

Солнцу ставшу, одоле враги Иисус Навин,/ ты же, пред очима твоима выну имея Солнце правды Христа, Бога нашего,/ враги видимыя и невидимыя посрамил еси,/ воздержанием и вольною смертию плоть духу повинуя,/ и Церкве нашея светильник был еси,/ преподобномучениче (имя рек) всехвальне.

Слава, и ныне, Богородичен:

Красен добротами паче сынов человеческих Сын Твой, Дево Чистая, явися,/ Егоже умоли разрешение грехов нам дати,/ помрачение всякое в земли Российстей потребляющи.

На хвалитех стихиры, глас 1. Подобен: Небесных чинов радование:

Ветхую ризу плоти подвиги обновил еси,/ плат суров мучения к оной приставив,/ мехи новы добродетельми душу соделал еси,/ страданий по Христе вино веселием приим,/ преподобномучениче (имя рек),/ жертву хваления Богу возсылая.

Исповеданием веры истинныя/ в земли Российстей возсиял еси,/ и правда с Небесе на тую приниче;/ хваля, Господа в подвизех и мучениих призывал еси, страдальче,/ Иже от враг видимых и невидимых спасе тя./ Темже ныне тебе ради Бога восхваляем.

Слово Божие во устех и в сердце твоем имея,/ преподобномучениче (имя рек),/ темже, яко мечем обоюдоострым,/ терпением и добропобедным страданием/ терние безбожия в земли нашей посекл еси,/ словесы и делы Бога восхваляя.

Младенческим незлобием вооружився,/ яко добр воин Христов пострадал еси, преподобне,/ Церкве Русския чада немощная ограждая,/ не престай и ныне молити Христа Бога,/ из уст младенец хвалу приемшаго,/ спасти души наша.

Слава, глас 6:

Житейское попечение отложше,/ Небеснаго Отечества, преподобне (имя рек), возжелел еси;/ сего ради, в земнем отечестве твоем угождая Господеви,/ веры ради даже до крове подвизался еси,/ в годину лютую чадом Церкве Русския образ быв,/ и ныне со дерзновением молишися Христу/ о спасении душ наших.

И ныне, Богородичен, глас тойже:

Величаем Тя, Пренепорочная,/ Мати Христа Бога нашего,/ Ты бо еси Оружие крепкое и Стена необоримая/ и Святыя Руси Державная Заступница./ К Тебе ныне прибегаем/ и Тя на помощь призываем,/ да избавиши нас лютых обстояний.

Славословие великое и отпуст.

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны от канона, песни 3-я и 6-я. Прокимен, глас 7: Восхвалятся преподобнии во славе/ и возрадуются на ложах своих. Стих: Воспойте Господеви песнь нову, хваление Его в церкви преподобных. Апостол к Тимофею, зачало 291. Аллилуйя, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя его. Евангелие от Матфея, зачало 36. Причастен: В память вечную будет праведник.

МОЛИТВА

О священная и многострадальная главо, преподобномучениче (имя рек) приснопамятне, воине Христов добропобедный, Православныя Русския Церкве сыне верный! Ты, первее труды постническими душу твою очистив, демонская ополчения посрамил еси, в годину же гонений безбожных терпением мужески облеклся еси и, яко жертва непорочная и благоприятная за грехи народа нашего, Богу принеслся еси. Темже, яко благий раб и верный, в радость Господа твоего вшел еси.

О преподобне и достохвальне страдальче, не остави ныне и нас, сродник твоих, благодарною любовию подвиг твой почитающих и заступления твоего просящих. Моли тепле Всеблагаго Господа нашего Иисуса Христа, да утвердит в Православии до скончания века Церковь нашу, Отечество и люди, да сохранит обители монашеския, верныя обетом иноческим, да дарует нам покаяние и прощение грехов и да поможет во всяцем чине и звании Ему угождати и во всех обстояниих на Него Единаго уповати. Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом ныне и присно и во веки веков. Аминь.

(Вернуться к началу)